Gearbox s elemei - Gearbox & parts

2017.12.10. - Szeretnék egy kicsit az alapokhoz lenyúlni. Hogyan is néz ki egy gearbox? Mikből épül fel? Nézzük hát szétszedve,rendszerezve a dolgokat. Amikre leginkább kitérnék az a Version 2 és Version 3-as boxok. Azaz V2,V3. Van még bőven GB fajta (aep,split,v6,v1 stb stb...)

V2-es box van a következő replikákban: PDW,FNC,Scar (L,H),XCR,ACR (Van v3 verzió is,gyártótól függ!),AR57,MP5,s az összes M szériás, AR-15 platform szinte. Nézzük szétszedve a dolgokat. A legátlagosabbat,egy M szériás Gearboxot.

Gearbox héj. A "váltó" ház. :) Ő tartja össze a belsőségeket. 3 típusa van anyaghasználatot tekintve: műanyag,spiáter (cink+alu ötvözet) és CNC alumínium. Benne található minden fontos alkatrész,ami a replikánk megfelelő működéséhez kell. Csavarok tartják össze,gyártó válogatja,hogy az a csavar,csillag,sima fejű vagy esetleg imbusz,torx. Ezen belül találjuk még a csapágyakat,3-3 darabot,ami lehet csúszó,vagy golyós. Előfordulnak olcsóbb replikákban műanyag "csapágyak". Méretei alapján pedig 6,7,8 és 9mm-esek. 


Fogaskerék szett. Ez a trió tudja a legnagyobb kárt tenni a replikádban,ha nem jót választasz,vagy esetleg rossz a hézagolás,megszorul egy csapágy. Nem beszélve arról,hogy önmagukat,a motor fogaskereket s a dugattyú fogaskerekeit is képesek megrágcsálni. Hozzájuk csatolnám még a hézagoló alátéteket,amik nagy szerepet játszanak a hézagolásnál ugye. :) Létezik belőlük több fajta méret. Acél és réz volt ami eddig a kezemben megfordult. Ők segítenek a fogaskerek fogait a megfelelő szintbe hozni,hogy ne rágják egymást s központosan is tartják azokat. A sector gearünkhöz csatlakozhat még egy "delayer" ami a Tappet Plate-et jobban hátra tolja, nagyobb tempónál (rps - round / second) biztosítva ezzel a megfelelő adagolást. Alap esetben csak egy pin van rajta.



Rugóvezető.
Alakja függ a gearboxtól,hogy gyors rugócserés-e vagy sem. Létezik belőle alu,acél s műanyag is. Csapágyazott és csapágyazás nélküli. Fő feladata az ami a neve is. Vezetni a rugót. Védi a deformálódástól.






Dugattyú és Dugattyú Fej.
S levegő sűrítésének egyik résztvevője. Műanyag-alu kivitel van belőle. Fogait tekintve van műanyag s acél. Még tovább variálva,létezik belőle csak acél belépő fogas s teli acél fogas Dugattyú. A Dugattyú fejünk csavarral rögzül élettársa elejére. Csapággyal ellátott s anélküli,műanyag-alu kivitel is van belőle. Ventilált ("lyukas") s ventilálás nélküli. A ventilált jobban odaszorítja a henger falához az O gyűrűnket így jobban tömít. A fejen található a már említett O gyűrű,ami a levegő tömítését szolgálja.

Cilinder,cilinder fej és nózi. A levegő vezetését szolgálja. Anyaghasználatot tekintve van réz,alu s adonizált. A cilinderen a sűrítéshez vannak lyukak,amiknek a helyét-méretét a csőhosszhoz mérve sorolnék fel: -lyuk nélküli: 450-580mm-es csőhosszig; -4/5-ös a 364-460mm-es csőig; -3/4-es a 227-430mm-esig; -1/2-es a 110-170mm-esekig. A cilinder fej műanyagból vagy fémből készül. Gumipad s tömítés van rajta. a kis csövén keresztül távozik a nózin át a hop up kamrába a levegő. A nózink a cilnder csövén csücsül s a tappet plate-hez csatlakozik. Fém és műanyag kivitel van belőle,van amely O gyűrűvel is rendelkezik,ami nagyon pozitív dolog a tömítettség szempontjából. A BB-t hivatott a helyére "tolni" s sűrített levegő segítségével meglökni azt. A mérete nagyon fontos a megfelelő adagolás miatt. 


Tappet Plate:
a nózinkhoz csatlakozik s egy egy rugó tartja a helyén. A fogaskerekünkön (Sector gear) lévő kis pin vagy delayer tolja vissza a helyére ha zajlik egy ciklus. Mivel a plate a nozzle-ba kapaszkodik,a fogaskerék hátrahúzza ezt a nózival együtt,hozzájárulva az adagoláshoz,következő BB kilövéséhez. Anyagát tekintve műanyagból állítják elő. 


Selector Plate:
a gearboxon kívül csücsül. A selector lever (tűzváltó kar) is hozzá csatlakozik. Ő vezérli a cut off levert. (lecsapó kart) Műanyag az alkatrészünk,némelyik réz lapocskával is rendelkezik. 






Lecsapó Kar:
 a fogaskerekek spanja. Egyes lövésnél ő szakítja meg a tűzkapcsolót. A ciklus minden elsütőbillentyű húzásnál ismétlődik. Sorozatlövésnél nem szól közbe. Ezen alkatrész törése is okozhat egyes lövés módban sorozatlövést.







Tűzkapcsoló:
műanyag s réz kés,lamella. Ha a kés és a lamella találkozik,azaz az áramkör teljes,akkor zajlik le lövés. Egyes lövésnél a cut off lever szakítja meg. Sorozatlövésnél pedig a kontakt folyamatos. Van mikrokapcsolós és FET-el egybeépített változata is. :)


Visszapörgés gátló:
megakadályozza a fogaskerekek visszafelé való forgását. Ha zajlik egy elsütés,ciklus,ő nem engedi a "visszaszívást",túlpörgést. Elég nyavajás kis alkatrész. ;) Szeret GB összerakáskor kiugrani a helyéről.


Elsütőbillentyű:
szoros a kapcsolata a tűzkapcsolóval,őt szerintem nem kell túlbonyolítanom. Meghúzod,benyomja a kést,lövés lezajlik. :) Anyagát tekintve lehet spiáter,műanyag,CNC Alu. 

Hosszúnyakú motor: igazából a motor a v2-es Gearboxon kívül, a markolatban helyezkedik el. V3-as box esetében a motortartó bakban csücsül,jól rögzítve a GB-hez.Réz forgorész,tengely,pinion gear (motor fogaskereke),mágnes,szénkefe,motor ház,+- pólus,saruk. A motorokat 4 részre osztanám tudások szerint: -Alap,gyári motor; -High speed,nagy sebességű motor; -High torque,nagy nyomatékú motor; -High performance,a kettő keveréke,mindenből egy kicsi ;). Tengelyük lehet D alakú,amire a fogaskerék általában préselve van. A másik a sima kerek tengelyű,amin a pinion geart egy imbusz csavarral rögzíthetjük. Csapágyazott motor nyak is szokott lenni egyes modelleken. (Ahogy a képen is a piros cucc.)


Biztosító kar:
amikor safe-re váltasz replikád tűzváltóján,ő blokkolja az utat a lövéshez. A neve is leírja fő funkcióját. Egyszerű mint a faék. Műanyag a kicsike. 

Rugó: Acélból készült. Replikánk erősségét vele is testre szabahatjuk. Rugó erősségek: M90 - M100 - M110 - M120 stb. Az M a méter per sec-et jelöli. Azaz pl a 100-as rugóval kb 340-360 FPS érhető el. Ez függ a tömítettségtől is.



Kész! Ha minden alkatrész megfelelően a helyén van,zárható a box,mehet a buli! Persze a megfelelő kenés s hézagolás után. 

Remélem sikerült egy két okosságot a webre vetnem, s sokaknak segítséget nyújthatok ezzel. Köszönöm,hogy elolvastad.  (English version soon!) :)